Fürdőmánia

Fürdőmánia

Néhány tipp a biztonságos fürdőzéshez

2021. július 27. - fürdőmánia

Beköszöntött a nyár, és csak azon jár az eszünk, hogy hol és mikor csobbanhatunk legközelebb a felüdülést nyújtó hűs vízben. Ha fürdőzésre adnánk a fejünket, és azon gondolkozunk, hogy vajon strandra menjünk vagy természetes vizet válasszunk, itt van néhány szempont, amit fontos figyelembe venni.

Ahhoz, hogy magunkat és családunkat, barátainkat, fürdőző társainkat biztonságban tudjuk, legjobb, ha elkerüljük a bányatavakat, folyókat, szabad strandokat. Meg kell hagyni, szép természeti környezetet biztosítanak a fürdőzéshez, a legtöbb szempontból azonban nem nyújtanak biztonságot.

Az egyik legfontosabb ilyen szempont a víz minősége. Ezeken a szabadtéri fürdőhelyeken ugyanis nem ellenőrzik a víz minőségét, és még ha szabad szemmel tisztának is látjuk, akkor is belekerülhet rengeteg veszélyes hulladék és mérgező anyag, ami külsőleg és belsőleg is veszélyt jelenthet a szervezetünkre. Ezen kívül veszélyes tárgyak is lehetnek ezekben a vizekben, amelyek lesüllyednek az aljára, és csak akkor vesszük észre őket, amikor már túl késő. Ezek igen könnyen, akár elég súlyos sérüléseket is okozhatnak.

Amit emellett fontos figyelembe venni, az nem más, mint a vízmélység. Nagyon nehéz ugyanis belátni ezeken a fürdőhelyeken, hogy milyen mély a víz és milyen gyorsan változik a szintje. Egyenetlen, szabálytalan a talaj, hirtelen, gyorsan változhat a vízmélység, ami még a tapasztalt, jó úszókat is meglepheti, veszélybe sodorhatja. A vízmélységből kifolyólag a víz hőmérséklete is egyenetlen, sok helyen nem tud felmelegedni, néhány helyen még nyáron is jéghideg. Ez különösen akkor veszélyes, ha felhevült testtel a vízbe vetjük magunkat, ugyanis a nagy hőmérsékletkülönbség könnyen izomgörcshöz, szívbénuláshoz vezethet. Ahol kiszámítható a vízszint, ott is igen hamar mélyül, ami különösen a gyermekek számára okozhat problémákat. Nem tudnak pancsolni, lubickolni, mert egyik lépésről a másikra már el is lepi őket a víz. Ha találunk is egy ideális partszakaszt, akkor sem biztos, hogy lesz helyünk ott megmártózni, ugyanis kevés a kijelölt fürdőhely, ahol nagyobb biztonságban lennénk; és amennyiben nem egy ilyen részre esik a választásunk, az bizony súlyos pénzbírsággal is járhat.

Ezzel szemben a strandok sokkal nagyobb biztonságot nyújtanak nekünk, és nem utolsó sorban az értékeinknek is. Ezeken a helyeken kimondottan azért alkalmaznak személyzetet, hogy teljeskörű szolgáltatást nyújthassanak a vendégeknek. Amikor egy strandra vagy fürdőbe veszünk belépőt, azt is észben kell tartanunk, hogy ez egy bányatóhoz képest mennyi extra lehetőséget jelent számunkra.

A fent említett rossz minőségű természetes vizekkel ellentétben a strandokon a medencék vízminősége rendszeres ellenőrzés alatt áll. A vízmélységük fokozatosan vagy egyáltalán nem változik, könnyen belátható és egyértelműen fel van tüntetve. Ugyanígy a hőmérséklet is egységes, ideális szinten van tartva és tisztán jelzik. Ezek mellett azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a strandok és fürdők területén csomagmegőrzők és értékmegőrzők üzemelnek, ahol biztonságban tudhatjuk tulajdonunkat. A szolgáltatások körébe tartoznak még az öltözők, zuhanyzók, mosdók, büfék is, amikkel szabad strandokon csak elvétve vagy egyáltalán nem találkozhatunk, arról nem is beszélve, hogy a strandfürdők rengetegféle élménymedencével, csúszdával is fel vannak szerelve.

Biztonságunk és minőségi időtöltésünk érdekében a strandokon dolgozó személyzet is rendelkezésünkre áll. Az úszómesterek, és a vízőrök szakszerű felügyeletükkel a teljes nyitvatartási időben ügyelnek a strandolók biztonságára. Emellett a szakképzett elsősegélynyújtó személyzet korszerű eszközökkel felszerelve készen áll bármilyen vészhelyzetre. Nem mehetünk el szó nélkül a strandok tisztaságáért felelős személyek mellett sem, hiszen ők biztosítják, hogy látogatásunk a lehető leghigiénikusabb körülmények között történjen, valamint a hulladék összegyűjtése, kezelése is általuk történik. Végül, de nem utolsó sorban számos helyen strandrendőrség is üzemel, így végképp nyugodtak lehetünk fürdőzésünk során.

Egyszerű tehát látni, hogy a mesterségesen, ember által előállított és működtetett fürdőhelyek szándékosan úgy lettek kialakítva, hogy a legnagyobb biztonságot és a legjobb élmény nyújtsák. A természetes vizek – habár szépek – nem arra lettek kitalálva, hogy ilyen célokra használjuk. Élvezzük tehát a tavak és folyók látványát, és ha meg szeretnénk mártózni, látogassunk el egy strandra vagy fürdőbe.

https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3111/31110/311100/31110063_6cbc111ff1abf53edf255f018c021b10_wm.jpg
https://www.budapeststrand.hu/wp-content/uploads/2014/05/budapest-strand-aquaworld-resort-budapest.jpg
https://eletreszolo.hu/wp-content/uploads/2016/10/14468703_1181503068563959_4942452299338541268_o.jpg

Minden, amit a napozásról tudni kell

A napozás rengeteg pozitív hatással lehet a szervezetre, amennyiben megfelelő körülmények között történik. Fontos, hogy fokozatosan, mértékletesen szoktassuk hozzá a testünket a naphoz a hosszú hideg hónapok után. Ha minden óvintézkedést betartunk, a barnuláson kívül több egyéb, kellemes változást is tapasztalhatunk.

Ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy megnő szervezetünk D-vitamin szintje, ami megerősíti az immunrendszert, és segít megkötni a kalciumot, ezzel hozzájárulva a csontok szilárdságához. Mivel egy zsírban oldódó, raktározható vitamin, akár már egyetlen napfényes tengerparti nyaralás is elegendő az egész éves D-vitamin ellátás megszerzéséhez. Egy ilyen nyaralás a bőrre és különböző bőrbetegségekre (ekcéma, akné, pikkelysömör) is jó hatással van, ugyanis a napfénynek önmagában is, de a sós vízzel kombinálva még inkább fertőtlenítő, hámoldó hatása van.

A testen kívül a lelki egészségnek is jót tesz a napon töltött idő. Segíti a szerotonin-termelést, ezáltal javítja a kedvünket, csökkenti a stresszt, valamint segít könnyebben, jobban aludni. Kitágítja az ereket, így kiegyensúlyozza a vérkeringést, ami által felgyorsul az anyagcsere, javul a koncentrációkészség.

Nem véletlen, hogy az antibiotikumok felfedezése előtt, a 19. század végén több betegség ellen is a Nap gyógyító erejét alkalmazták. Az úgynevezett helioterápia több fertőző betegség gyógyításának is részét képezte.

A napsütés temérdek jótékony hatása mellett az árnyoldaláról is fontos beszélni. A sugárzás 11 és 16 óra között a legerősebb, ilyenkor lehetőleg kerüljük a közvetlen napfényt, valamint azt is fontos észben tartanunk, hogy a víz, a homok és a beton visszaveri a fényt, ezért mindenhol óvatosnak kell lennünk. A káros hatások azonnal jelentkezhetnek napégés, napszúrás formájában, valamint hosszútávon a bőrrák kockázatát is növeli a túlzott UV-sugárzás. Az anyajegyekre ilyenkor fokozottan oda kell figyelni, ha bármilyen szín-, méret- vagy formabeli elváltozást tapasztalunk, azonnal forduljunk bőrgyógyászhoz. Ezzel kapcsolatban azt is fontos megjegyezni, hogy a „bőr nem felejt”, vagyis az életünk során túlzásba vitt napozások összeadódnak, így egyre magasabbá válhat a bőrrák kialakulásának kockázata.

Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy milyen egyéni problémáink léphetnek fel a napozással kapcsolatban. A napallergia bárkinél bármikor kialakulhat, egy szezonra, vagy akár életük végéig is tarthat. Ezek az apró, viszkető, piros foltok a nap hatására jelentkezhetnek, még akkor is, ha a legmagasabb faktorszámú naptejet használjuk. Olyan autoimmun bőrbetegségek is léteznek, amelyeket súlyosbíthat egy-egy napozás, valamint a rosaceás bőrrel is kerüljük a napot, amennyire lehet. Azt is jó tudni, hogy egyes gyógyszerek, amelyek keringéssel jutnak a bőrbe (főleg antibiotikumok) napfény hatására bőrtüneteket válthatnak ki, ezért mindig olvassuk el a betegtájékoztatót.

Amennyiben napozni szeretnénk vagy akár csak napon tartózkodnánk, minden esetben fontos a napvédelem. Bőrtípustól és a napon töltött időtől függően válasszunk faktorszámot, de fontos, hogy mindig legyen rajtunk napvédő. Ha kell, többször is használjuk, ugyanis a vízben vagy a sportolástól, izzadástól könnyen lejöhet a bőrünkről. Emellett a fejünk védelméről sem szabad megfeledkezni, jó, ha árnyékban van vagy sapkával takarjuk. Különösen fontos odafigyelni emellett a gyerekekre is, hiszen még fejlődésben van a védekezőképességük. A legjobb az, ha lenge, világos ruhát adunk rájuk, és minden fedetlen felületet gyakran és bőségesen bekenünk magas faktorú naptejjel.

Ha tehát nyár van és alig fürdőruhában égetnénk magunkat a napon, akkor mindenképpen figyeljünk oda a fent említett óvintézkedések betartására, és élvezzük biztonságban a meleg hónapok nyújtotta felüdülést.

https://static.marquardmedia.hu/data/cikk/254/254347-napozas-sun.1200x630.jpg

https://storage.googleapis.com/welove-media/5f/strandok_20140630.exact1980w.jpg

https://kep.cdn.index.hu/1/0/3366/33667/336672/33667295_fc9653bcf950d7b3ba604b64ee8b1907_wm.jpg

 

Stresszoldás fürdőzéssel

A mai rohanó világban a legtöbb ember szinte természetesnek veszi a stressz jelenlétét az életében, hiszen sokszor nyomás alatt állunk, ám arra is fontos lenne odafigyelni, hogy valahogy kieresszük a gőzt. Ebben sokat segíthet, ha felkeresünk egy gyógyfürdőt, hogy engedjük magunkat ellazulni és kiszakadjunk egy kicsit a mindennapi mókuskerékből.