Fürdőmánia

Így szaunázz 50 felett…

2019. október 29. - fürdőmánia

Igaz, hogy az 50 az új 30, és sokan 50 éves korban alapítanak (új) családot – főleg a férfiak, ennek ellenére a biológiai óra nem áll, és az egészség törékeny épségét egyre több veszély fenyegeti. Félnünk kell-e 50 felett, ha szaunázni megyünk, vagy felesleges aggódni?

50felettiszauna.jpg

Sokan joggal kikérik maguknak az 50-es korosztály tagjai közül, ha az idősekhez sorolják őket. Főleg a tinik hajlamosak megsérteni a még jó karban lévő "felső-középkorúakat" azzal, ha az idősek, vagy az öregek közé sorolják őket. Kétségtelen, hogy korunk – hála Istennek – kedvez annak, hogy az idős kort kicsit hátrébb toljuk, és elodázzuk az öregedést. A színvonalas orvosi ellátás, az egyre terjedő egészségkultusz és az egészséges táplálkozás divatja, a sportos életmód lehetővé teszik, hogy a mai ötvenesek valóban kiváló egészségnek örvendjenek, és ne kelljen rettegniük egészségük megromlásától.

Talán éppen az egészségkultusz jegyében választják sokan a fürdőket, és járnak el szaunázni rendszeresen vagy időnként. A szaunázás kiváló méregtelenítő hatással bír, serkenti a vérkeringést, javítja az anyagcserét, vitalizálja a szöveteket, erősíti az immunrendszert, tehát indokolt az alkalmazása mind a fiatalok, mind az idősebbek körében – sőt talán éppen az idősebbeknek van nagyobb szükségük arra, hogy a sokszor passzivitással jellemezhető életformájukba némi pezsgést vigyenek.

A szaunázás ajánlott tehát, de nem szabad meggondolatlanul igénybe venni! Nem véletlenül van minden szaunában segélyhívó jelzőkészülék, a szaunázás veszélyeket is rejt. Ennek oka mindenekelőtt az, hogy a szaunázás egy terhelés a szervezet számára. Ilyenkor a vérkeringés élénkebbé válik, és az anyagcsere felgyorsul, mivel a szervezet verejtékezéssel válaszol a megnövekedett hőmérsékletre. Ez igénybe veszi a szívet anélkül, hogy látható aktivitás történne, tehát nem futunk, nem végzünk testgyakorlatokat, de a szív terhelése növekszik. Ráadásul a folyadékkiválasztás sóvesztéssel is jár, megborulhat a szervezet víz- és sóháztartása, ha nem pótoljuk a folyadékot és az elvesztett ásványi anyagokat.

Ez a fiatalok számára is kockázatot hordozhat magában, ám a fiatal szervezet talán jobban tolerálja a terhelést, míg a kor előrehaladtával az erekben kialakuló lerakódások, az esetleges túlsúly sérülékenyebbé teszi a keringési rendszert, így nagyobb esély van arra, hogy a keringés feladja a szolgálatot szaunázás közben. Ahogy nem állunk neki maratont futni felkészültség nélkül, úgy a szaunázást se vigyük túlzásba anélkül, hogy hozzászoktatnánk a szívünket és a teljes keringési rendszerünket!

50felettiszauna2.jpg

Hogyan szaunázzunk tehát 50 felett?

1) Először is legyünk tisztában azzal, hogy nincs-e valamilyen rejtett keringési betegségünk? Szívritmuszavar, esetleg korábbi infarktus, visszérproblémák, vérnyomásproblémák. Ezt természetesen leginkább egy orvosi vizsgálat tudja biztossá tenni, egy megnyugtató diagnózis szaunázástól függetlenül sem árt! Ha van olyan problémánk, ami esetleg kizáró okot jelent, akkor konzultáljunk az orvossal a szaunázással kapcsolatban, ne kockáztassunk feleslegesen!

2) Egészségi állapotunktól függetlenül ne kezdjünk el szaunázni mértéktelenül. Szoktassuk hozzá a szervezetünket a terheléshez! Eleinte kevesebb körre üljünk be, és kevesebb időt töltsünk benn! Hogy ez pontosan mit jelent, azt érdemes saját magunk kitapasztalni, de megkérdezhetjük a szaunamestert is, aki a legtöbb fürdőben a rendelkezésünkre áll. Ahogy a kocogást sem 20-30 kilométerrel kezdjük, úgy a szaunázást se indítsuk órákig tartó terheléssel!

3) A hozzászokás fázisában válasszuk az enyhébb szauna típusokat! A finn szaunától a gőzkabinon és az infraszaunán át a tepidáriumig nagyon sok terhelési szint közül választhatunk. A gőz és a finn szauna egyformán megterhelik a szívet, az infraszauna kevésbé megterhelő, noha ez a leghatékonyabb méregtelenítő, míg a tepidárium a legkevésbé megterhelő, és persze nem is olyan hatásos a méregtelenítés szempontjából, de relaxáló hatása kiváló.

4) Vigyünk rendszerességet a szaunázásba! Nincs értelme hozzászoktatni a szervezetünket valamihez, amit utána nem gyakorlunk. A szervezetünk egészen másképp reagál azokra a terhelésekre, amelyekre fel tud készülni, amelyekre számít, mint a teljesen váratlanul kialakuló próbatételekre. Nem szabad sokkterápiát alkalmazni, mert csak visszafelé sül el! A szaunázás ajánlott erőssége nagyban függ attól, hogy milyen gyakorisággal, milyen előzmények után és milyen rendszerességgel műveljük azt.