Fürdőmánia

Melyik szaunatípust válasszam?

2017. június 19. - fürdőmánia
Nyáron sem kell lemondanod a szanunázásról, hiszen jótékony hatásaira (méregtelenítés, stresszoldás, bőrmegújítás, stb.) ugyanúgy szükségünk van a melegebb napokon is, mint a téli időszakban. Fontos ugyanakkor pár dologra figyelmet fordítanod, ha nyaralás közben még szaunáznál is. A nyári hónapokban különösen figyelj oda a folyadékpótlásra, igyál többet, mint télen, viszont kerüld a nehéz, zsíros ételeket , az alkoholfogyasztást, illetve több és hosszabb szünetet iktass be a szaunában eltöltött 10-15 perces időszakok közé.

Akik szeretik a termálfürdők, wellness hotelek szolgáltatásait végigpróbálgatni, könnyen elbizonytalanodhatnak a szaunarészlegek változatos kínálatát látva: melyik szaunatípust is érdemes választani? Egyáltalán szabad-e többféle szaunát kipróbálni? Nézzük hát végig a nem kevés lehetőséget, és vázoljuk a bennük rejlő lehetőségeket!

4_1.jpg

Általában elmondható mindegyik szaunáról, hogy legfontosabb hatása a szervezetünkre az, hogy átmelegíti a testünk felszínét, ezáltal izzadásra, kiválasztásra, tisztulásra, méregtelenítésre és intenzívebb vérkeringésre és nyirokkeringésre serkenti azt. A szaunázás - ami együtt jár az utána vett hűsítő fürdővel, de legalábbis levegőn történő hűsöléssel - erősíti az immunrendszert, a szívet, ellazítja az izmokat, oldja a stresszt. Fontos, hogy szaunázás közben, vagy utána pótoljuk a kiizzadt folyadékot és ásványi anyagokat, valamint vegyük figyelembe azt, hogy a szaunában a célunknak megfelelő mennyiségű időt töltsünk, ne többet és ne kevesebbet!


4_2.jpg

Kép  

A klasszikus finn szauna

A legismertebb és legelterjedtebb szauna a finn szauna. Kályhája manapság szinte mindenütt elektromos, fala faborítású, levegőjének hőmérséklete kb. 80 C, páratartalma 30% körül van. A páratartalom növelésével nő a hőérzet, viszont csökken a verejték párolgása és a test vízvesztesége is. Tehát akkor locsoljunk vizet a kályhára, ha nem akarunk annyi vizet veszteni. Az ajánlott szaunázási idő egy körben maximum 15 perc, utána jön a hűtőfürdő vagy tusolás. Ha nem akarunk belemerülni a hideg vízbe, ne erőltessük, mert a gyors lehűlés veszélyes is lehet, de a tusolást azért mindenképpen tegyük meg, hogy a kiválasztott méreganyagok távozzanak a bőrünkről.

A szauna hatása attól is függ, hány körre megyünk vissza a kabinba.

Ha csak 1-2 kört csinálunk, akkor a szauna inkább frissít, élénkít, ezt a módszert akkor válasszuk, ha valamilyen feladat előtt állunk, sportolók szoktak egy körre bemenni a szaunába az izmaik bemelegítése céljából. 3-4 kör már inkább relaxáló és regeneráló hatású, fárasztó munka után vagy betegség esetén szokták ezt alkalmazni.

Infraszauna

Az infraszauna fűtőteste nem a levegőt melegíti fel, hanem infravörös sugarak segítségével közvetlenül a bőrünk alá sugározza a hőt. Az infraszauna tehát alacsonyabb hőmérsékleten működik, ami kellemesebb bent tartózkodást jelent. A normál szaunához képest használata az alakot jobban átformálja, az izomzat lazításában hatékonyabb, a nyirokfolyadék intenzív keringetésével jobban serkenti az alakformálást. Emiatt fogyókúra szempontjából jobb. Látványos hatása van a bőrre pórustisztító és sejtregeneráló hatásának köszönhetően.

Az izzadás mennyisége kb. háromszorosa a hagyományos szaunáénak, 20-60-szoros méregtelenítő potenciállal rendelkezik és 3-7-szer nagyobb mennyiségű nem vízjellegű összetevő található a kiizzadt verejtékben. Röviden tehát: hasonló hatása van, mint a finn szaunának, de hatékonyabb.

Gőzfürdő

A gőzfürdő inkább a mediterrán világból terjedt el, míg a hagyományos szauna az északi országokból. A két izzasztókamra élettani hatásai nagyon hasonlóak, a különbség annyi, hogy a gőzkabinban alacsonyabb a hőmérséklet, kb. 40-60 °C van, viszont a relatív páratartalom akár a 80-100 %-ot is elérheti. A szauna erősen, a kevésbé forró, nedves gőz kíméletesebben izzaszt.  A termálfürdőkben azért érdemes felkeresni a gőzkabint, mert ilyet nem nagyon szoktak magánházakba telepíteni, míg szaunát egyre gyakrabban.
4_3.jpg

Kép  

Tepidárium

Újra kezdenek elterjedni a régi római fürdők szerves részét képező tepidáriumok is. Ezek olyan helyiségek, ahol a hőmérséklet 30-40 fok között mozog, tehát testmeleg légkörben, akár órák hosszat is pihenhetünk, beszélgethetünk különösebb izzadás nélkül - ahogy ezt az ókori rómaiak is tették. A tepidáriumot azok is használhatják, akik valamilyen egészségügyi oknál fogva nem használhatják ki a szaunák jótékony hatását.

A bejegyzés trackback címe:

https://furdomania.blog.hu/api/trackback/id/tr4612605777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.